|
De plechtige herdenking aan het monument Den Engel kreeg een sluitstuk in het Lierse stadhuis. Edith Van den Broeck, voorzitter van Recht & Vrijheid, benadrukte er onder het motto „Nieuwe helden van het verzet” dat herdenken meer is dan een terugblik: het is een actuele opdracht. In het Lierse stadhuis werd stilgestaan bij het offer van de verzetslieden van toen. Van den Broeck stelde echter de dwingende vraag wie de helden van vandaag zijn in een wereld waar mensenrechten en de democratische rechtsstaat opnieuw onder druk staan. „Bevrijding is geen eindpunt, maar een opdracht,” aldus de voorzitter. Centraal tijdens de avond stonden drie gasten die elk op hun eigen manier de fakkel van het verzet overnemen: Kati Verstrepen: Voorzitter van de Liga voor Mensenrechten, die zich al 35 jaar onvermoeibaar inzet voor de rechten van vluchtelingen en migranten. Henri Heimans: Magistraat op rust en zoon van gedeporteerde ouders. Hij waarschuwt via zijn boek KZ-syndroom voor de sluipende uitholling van de rechtsstaat en het normaliseren van uitsluiting. Freddy de Vierman: De kunstenaar die met zijn werken confronteert en herinnert. Edith Van den Broeck verwees naar de woorden van schrijver Geert Mak: „Fascisme is niet alleen een ideologie, maar ook een proces”. Een proces dat zich voedt met onverschilligheid en de gedachte dat de rechten van de één minder belangrijk zijn dan die van de ander. De „nieuwe helden” zijn zij die hun nek uitsteken wanneer zwijgen gemakkelijker is. De herdenking werd muzikaal omlijst door Robin Crauwels. Voor wie zelf wil bijdragen aan de herinnering, werd het project ‘Elke naam telt’ van Kazerne Dossin warm aanbevolen. Tot eind mei kunnen vrijwilligers namen van gedeporteerden inspreken om hen een blijvende stem te geven. #rechtenvrijheid#lier#8mei In een ingetogen sfeer herdacht Lier de 81ste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Van de Zimmertoren naar het monument ‘De Engel’: een tocht in stilte herinnerde de aanwezigen eraan dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is, maar een voortdurende inspanning vraagt van elke generatie.
Op 8 mei 1945 zwegen de wapens in Europa. Na vijf jaar van bezetting, terreur en onbeschrijfelijk menselijk leed, keerde de hoop terug. Vandaag, acht decennia later, kwamen burgers en verenigingen samen om die hoop opnieuw te bezegelen. De plechtigheid begon met een symbolische wandeling in stilte vanaf de Zimmertoren.Terwijl de stoet zich voortbewoog, sloten mensen zich aan—een krachtig symbool voor hen die ooit moesten vluchten voor haat en geweld, en voor zij die dat vandaag de dag nog steeds moeten doen. Bij het monument ‘Den Engel’ vormden vier jongeren het middelpunt van de ceremonie. Zij droegen de zware vlaggen van de Witte Brigade, Fidelio, de Verbroedering der Politieke Gevangenen Lier 40-45 en de herinnering aan de kampen Buchenwald-Dora en Gross-Rosen. Het was een beeld dat de essentie van de dag vatte: de geschiedenis van Lierenaren die werden weggevoerd uit hun straten, weg van hun gezinnen, om nooit meer terug te keren. „Die vlaggen wegen zwaar,” klonk het tijdens de toespraak. „En het is goed dat jonge handen ze dragen.” Het herinneren is immers geen passieve daad, maar een actieve opdracht aan de toekomst. De organiserende vereniging ‘Recht en Vrijheid’ voert een naam die diep geworteld is in het verzet. Het was de titel van het geheime krantje van de Witte Brigade in Lier, gedrukt in de schaduw van de bezetting. In die tijd waren deze woorden geen loze slogans, maar levensgevaarlijke daden van verzet. Vandaag staan zij symbool voor de waakzaamheid die we moeten behouden voor wie geen stem heeft. De herdenking werd afgesloten met een emotionele bloemenhulde. Kaleb legde namens Recht & Vrijheid een krans neer, gevolgd door een eerbetoon van diverse vertegenwoordigers: André Daems (Buchenwald-Dora), Myriam Baeten (Gross- Rosen), Marleen Vanderpoorten (Verbroedering der politieke gevangenen 40-45) en Bruno Hazenbosch (Royal British Legion). Alle aanwezigen kregen de gelegenheid om een witte roos neer te leggen—een symbool voor de offers die zijn gebracht voor de vrijheid die wij vandaag genieten. De boodschap van deze 81ste verjaardag was duidelijk: hoop is niet naïef, het was de drijfveer van het verzet. Het is nu aan de huidige generaties om nooit meer te zwijgen. Lier Belicht.
Onder het motto ‘Nieuwe Helden van het Verzet’ herdenkt Recht & Vrijheid vrijdag 8 mei 2026 de bevrijding na wereldoorlog II. Bij dezelfde gelegenheid wordt op gepaste wijze eer betoond aan de slachtoffers van Nazi-Duitsland en wordt dieper ingegaan op het belang van het respect voor mensenrechten. RECHT & VRIJHEID HERDENKT DE BEVRIJDING - Lier Belicht In een ingetogen sfeer herdacht Lier vandaag de 81ste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Van de Zimmertoren naar het monument ‘De Engel’: een tocht in stilte herinnerde de aanwezigen eraan dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is, maar een voortdurende inspanning vraagt van elke generatie. Lier herdenkt plechtig 81 jaar bevrijding | OpenVLD In CC Vredeberg (Vredebergsestraat 1, 2500 Lier) kan je binnenkort twee films ontdekken binnen de filmreeks van het MOOOV-filmfestival m.b.t. respect voor mensenrechten, een initiatief van het Willemsfonds waaraan Recht en Vrijheid haar medewerking verleent..
Zaterdag 25 april 2026, 20u - DJ Ahmet (2025, Georgi M. Unkovski) Deze kleurrijke en humoristische film volgt een tiener in een afgelegen Macedonisch dorp. Terwijl hij de strenge verwachtingen van zijn vader combineert met de zorg voor zijn niet-sprekende broertje, vindt hij via muziek een uitweg uit een leven vol traditie en discipline. De film wordt ingeleid en nabesproken door Bleri Lleshi & Robbe Van Hool. Vanaf 18:30 uur kan je genieten van overheerlijke wereldkeukenmaaltijd, verzorgd door Mondiale Werken Regio Lier en Oxfam-Wereldwinkel Lier. (maaltijd: prijs exclusief filmticket 22€) Tickets: [email protected] tel 03 488 06 79 Donderdag 30 april 2026, om 20u - Put Your Hand on Your Soul and Walk (2025, Sepideh Farsi) Filmmaker Sepideh Farsi belt maandenlang met Fatma Hassouna, een jonge Palestijnse fotografe in Gaza. Ze praten, lachen en maken plannen. De dag nadat de film geselecteerd werd voor Cannes, overleed Fatma. Deze documentaire is een intiem portret van haar leven en nalatenschap. De film wordt ingeleid en nabesproken door Habiba Boumaâza & Hassan Alzaaneen Vanaf 19u kan je geniet van een wereldse pizzabuffet. (maaltijd: prijs exclusief filmticket 12€) Tickets: [email protected] tel 03 488 06 79 Prijs van een ticket: -volwassene 8€ -minder dan 18 jaar 5€ Maak er een fijne filmavond van! De vrijwilligers van Recht & Vrijheid werden vandaag speciaal onthaald door Edith Van den Broeck en Marleen Vanderpoorten op een geleid bezoek aan het Memoriaal en het Museum Kazerne Dossin te Mechelen.
Zakhor - Nooit vergeten! Veel dank aan al wie de herinnering helpt bewaren! Leden van Recht en Vrijheid spraken de namen in van Joodse medeburgers die in Wereldoorlog II gedeporteerd werden naar Auschwitz. Zo kregen deze mensen opnieuw een naam in plaats van een nummer… want “ Elke naam telt”!
(zie info op www.kazernedossin.eu) #kazernedossin #elkenaamtelt #rechtenvrijheid Wat een succes! Meer dan 200 deelnemers vulden op 13 november de zaal van onze theateravond De Geheime Kamer. We hadden een geweldig publiek, de muziek meeslepend, iedereen zong enthousiast mee en het theater was betekenisvol. Samen hebben we er een bijzondere avond van gemaakt! En er was ook een belangrijke link met de oorlog in Oekraïne. De Geheime Kamer’ is het verhaal van het verzetsverleden van verteller Jan Vanlangendoncks grootouders en zijn moeder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij woonden in Sint-Katelijne-Waver (Elzestraat). Het is dan wel het verhaal van zijn familie, maar in de voorstelling zelf wordt dat breder getrokken, het is het verhaal van meer dan 150.000 mensen die op een of andere manier verzet boden. Het gaat over oorlog en vrede, over moed (en toen niet beseffen hoe gevaarlijk het wel was om verzet te bieden), over het waarom mensen dat deden. Het waren dikwijls eenvoudige lieden die in het verzet gingen, zoals zijn grootouders en moeder. Eenvoudig in de zin van: dat waren geen geboren helden, geen avonturiers, maar mensen zoals jij en ik. In dit geval: de beenhouwer van het dorp en zijn gezin. Er was ook muzikale begeleiding van muzikanten Elly Aerden en Jan Van Rossem. Ze speelden:
Gemist? Als je wil weten of er nog andere voorstellingen zijn, bezoek dan de website van de Geheime Kamer. Wij hopen U ook talrijk te mogen verwelkomen op onze volgende activiteit in Lier op 8 mei 2026! Noteer het alvast. Traditiegetrouw heeft het Atheneum Lier, campus Arthur Vanderpoorten, op 12 november de jaarlijkse 11 november-herdenking gehouden. Met het neerleggen van bloemen aan de buste in de aula en het monument van Arthur Vanderpoorten in de voortuin, werd stilgestaan bij de Wapenstilstand van 1918, die een einde maakte aan de Eerste Wereldoorlog, en het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945.
De plechtigheid vond plaats in aanwezigheid van ere-burgemeester Marleen Vanderpoorten, Peter Vanderpoorten, voorzitter van het Willemsfonds Ulrik Van den Plas, directieleden, ere-directeurs Louis Van de Poel en Ilse De Bast, en de leerlingen van de derde graad. Directeur Christiaan van Dorp benadrukte in zijn toespraak dat de hoop op „dit nooit weer” nog steeds niet is vervuld, wijzend op actuele conflicten in Oekraïne, Gaza, Jemen en andere regio’s. Hij stelde: „Meer dan een eeuw later weten we: dat verlangen is nog altijd niet vervuld. En telkens weer zijn het gewone mensen – moeders, vaders, kinderen – die de gevolgen dragen van macht, onrecht en onverschilligheid.” De directeur verwees naar de naamgever van de campus, Arthur Vanderpoorten: „Hij was geen man van wapens maar van woorden. Geen man van macht, maar van moed.” Arthur Vanderpoorten, die als politicus en minister opkwam voor rechtvaardigheid en vrijheid en uiteindelijk in een concentratiekamp stierf, herinnert de school eraan dat „echte vrede niet ontstaat door de afwezigheid van oorlog, maar door de aanwezigheid van recht.” Van Dorp waarschuwde dat democratische waarden wereldwijd onder druk staan en benadrukte de rol van de school als een plek om het gesprek over pijn, polarisatie en onrecht met respect en openheid te voeren. „Dat is geen zwakte van ons onderwijs maar zijn kracht: dat we leren luisteren zonder te veroordelen, en denken zonder haat.” De herdenking werd afgesloten met een duidelijke boodschap: de Wapenstilstand is een opdracht. „Vrede spreekt niet vanzelf. Ze begint elke dag opnieuw in hoe we luisteren, spreken, handelen, en in hoe we omgaan met elkaar.” Het is een eerbetoon aan de slachtoffers, aan mensen als Arthur Vanderpoorten, en een engagement voor een toekomst waarin de belofte van „dit nooit weer” wordt waargemaakt. |
Recht en VrijheidRecht& Vrijheid Lier-Koningshooikt wil, 75 jaar na datum, het einde van WO II herdenken. Vooral het verzet, dat ook in Lier intens aanwezig was en een dure prijs betaalde, krijgt aandacht. Archives
May 2026
Categories |












RSS Feed