|
De plechtige herdenking aan het monument Den Engel kreeg een sluitstuk in het Lierse stadhuis. Edith Van den Broeck, voorzitter van Recht & Vrijheid, benadrukte er onder het motto „Nieuwe helden van het verzet” dat herdenken meer is dan een terugblik: het is een actuele opdracht. In het Lierse stadhuis werd stilgestaan bij het offer van de verzetslieden van toen. Van den Broeck stelde echter de dwingende vraag wie de helden van vandaag zijn in een wereld waar mensenrechten en de democratische rechtsstaat opnieuw onder druk staan. „Bevrijding is geen eindpunt, maar een opdracht,” aldus de voorzitter. Centraal tijdens de avond stonden drie gasten die elk op hun eigen manier de fakkel van het verzet overnemen: Kati Verstrepen: Voorzitter van de Liga voor Mensenrechten, die zich al 35 jaar onvermoeibaar inzet voor de rechten van vluchtelingen en migranten. Henri Heimans: Magistraat op rust en zoon van gedeporteerde ouders. Hij waarschuwt via zijn boek KZ-syndroom voor de sluipende uitholling van de rechtsstaat en het normaliseren van uitsluiting. Freddy de Vierman: De kunstenaar die met zijn werken confronteert en herinnert. Edith Van den Broeck verwees naar de woorden van schrijver Geert Mak: „Fascisme is niet alleen een ideologie, maar ook een proces”. Een proces dat zich voedt met onverschilligheid en de gedachte dat de rechten van de één minder belangrijk zijn dan die van de ander. De „nieuwe helden” zijn zij die hun nek uitsteken wanneer zwijgen gemakkelijker is. De herdenking werd muzikaal omlijst door Robin Crauwels. Voor wie zelf wil bijdragen aan de herinnering, werd het project ‘Elke naam telt’ van Kazerne Dossin warm aanbevolen. Tot eind mei kunnen vrijwilligers namen van gedeporteerden inspreken om hen een blijvende stem te geven. #rechtenvrijheid#lier#8mei In een ingetogen sfeer herdacht Lier de 81ste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Van de Zimmertoren naar het monument ‘De Engel’: een tocht in stilte herinnerde de aanwezigen eraan dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is, maar een voortdurende inspanning vraagt van elke generatie.
Op 8 mei 1945 zwegen de wapens in Europa. Na vijf jaar van bezetting, terreur en onbeschrijfelijk menselijk leed, keerde de hoop terug. Vandaag, acht decennia later, kwamen burgers en verenigingen samen om die hoop opnieuw te bezegelen. De plechtigheid begon met een symbolische wandeling in stilte vanaf de Zimmertoren.Terwijl de stoet zich voortbewoog, sloten mensen zich aan—een krachtig symbool voor hen die ooit moesten vluchten voor haat en geweld, en voor zij die dat vandaag de dag nog steeds moeten doen. Bij het monument ‘Den Engel’ vormden vier jongeren het middelpunt van de ceremonie. Zij droegen de zware vlaggen van de Witte Brigade, Fidelio, de Verbroedering der Politieke Gevangenen Lier 40-45 en de herinnering aan de kampen Buchenwald-Dora en Gross-Rosen. Het was een beeld dat de essentie van de dag vatte: de geschiedenis van Lierenaren die werden weggevoerd uit hun straten, weg van hun gezinnen, om nooit meer terug te keren. „Die vlaggen wegen zwaar,” klonk het tijdens de toespraak. „En het is goed dat jonge handen ze dragen.” Het herinneren is immers geen passieve daad, maar een actieve opdracht aan de toekomst. De organiserende vereniging ‘Recht en Vrijheid’ voert een naam die diep geworteld is in het verzet. Het was de titel van het geheime krantje van de Witte Brigade in Lier, gedrukt in de schaduw van de bezetting. In die tijd waren deze woorden geen loze slogans, maar levensgevaarlijke daden van verzet. Vandaag staan zij symbool voor de waakzaamheid die we moeten behouden voor wie geen stem heeft. De herdenking werd afgesloten met een emotionele bloemenhulde. Kaleb legde namens Recht & Vrijheid een krans neer, gevolgd door een eerbetoon van diverse vertegenwoordigers: André Daems (Buchenwald-Dora), Myriam Baeten (Gross- Rosen), Marleen Vanderpoorten (Verbroedering der politieke gevangenen 40-45) en Bruno Hazenbosch (Royal British Legion). Alle aanwezigen kregen de gelegenheid om een witte roos neer te leggen—een symbool voor de offers die zijn gebracht voor de vrijheid die wij vandaag genieten. De boodschap van deze 81ste verjaardag was duidelijk: hoop is niet naïef, het was de drijfveer van het verzet. Het is nu aan de huidige generaties om nooit meer te zwijgen. Lier Belicht.
Onder het motto ‘Nieuwe Helden van het Verzet’ herdenkt Recht & Vrijheid vrijdag 8 mei 2026 de bevrijding na wereldoorlog II. Bij dezelfde gelegenheid wordt op gepaste wijze eer betoond aan de slachtoffers van Nazi-Duitsland en wordt dieper ingegaan op het belang van het respect voor mensenrechten. RECHT & VRIJHEID HERDENKT DE BEVRIJDING - Lier Belicht In een ingetogen sfeer herdacht Lier vandaag de 81ste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Van de Zimmertoren naar het monument ‘De Engel’: een tocht in stilte herinnerde de aanwezigen eraan dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is, maar een voortdurende inspanning vraagt van elke generatie. Lier herdenkt plechtig 81 jaar bevrijding | OpenVLD |
Recht en VrijheidRecht& Vrijheid Lier-Koningshooikt wil, 75 jaar na datum, het einde van WO II herdenken. Vooral het verzet, dat ook in Lier intens aanwezig was en een dure prijs betaalde, krijgt aandacht. Archives
May 2026
Categories |










RSS Feed